December 7, 2010

ANALISIS KENAPA AL-QURAN TURUN KEPADA BANGSA ARAB

1. Bahasa Arab

Ia adalah antara bahasa yang tertua di dunia, dan bahasa ini adalah bahasa yang asli (authentic), yakni, tidak ada ceduk-menyeduk bahasa asing, spt bahasa Inggeris @ bahasa Melayu sekalipun.. Bahasa yg paling tepat untuk menerangkan tentang isi kandungan Al Quran. Bahasa yang terindah utk nukilan puitis

2. Bangsa Arab

Adalah bangsa yang terkenal dengan puisi dan syair, dan arif menghafal.. Adalah bangsa yang terkenal dengan sifat degil, kasar ( pengaruh geografi), dan kejam (seperti membunuh anak perempuan) serta budaya dan amalan-amalan sesat seperti menyembah berhala, arak, judi, perempuan, sihir dan sebagainya.

Cabaran: sifat-sifat tersebut adalah merupakan satu cabaran yang hebat untuk Nabi SAW meyampaikan ajaran Islam kepada masyarakat yang sebegini rupa. Kalau nak dibandingkan dengan bangsa-bangsa sebelah timur, walaupun kafir, budaya timur masih sopan, lemah lembut. Dan kalau bangsa Melayu kita, bila ajaran Islam datang dengan mudah kita menerimanya sebab bangsa kita lebih terbuka dan mudah menerima.. bukan macam bangsa Arab?

Kesan: Apabila mereka menerima Islam, mereka tetap dan teguh kepada kepercayaan mereka, semangat mereka tinggi dan berupaya menyebarkan agama keseluruh dunia sama ada melalui penaklukan atau pedagangan. Mampukah bangsa melakukan sama seperti apa yang mereka telah lakukan?? Hmmm..

3. Kedudukan Geografi

Kedudukan Makkah as the most strategic “centre” of the world, antara penemuan timur dan barat, perasan tak? , kalau nak di bandingkan, Vatican City di Rome, tempat penemuan Christians tu, dah di belah barat.

Pengaruh Cuaca:
Iklim panas kering di negara Arab Saudi ni dengan padang pasir yang luas, tanah kering kontang adalah juga satu simbolik kepada perjuangan dan survival cabaran yang sungguh besar. Cuba buat di Malaysia ke, Spain ke, tak banyakla cabarannya..

Selain dari itu seperti kata Ustaz, cuaca yang sebegini adalah amat sesuai untuk menunaikan ibadah haji. Tanah Mekah juga adalah tanah tempat pertemuan Nabi Adam a.s. dan Jeddah kita saya maksudnya nenek kita.. Hawa.. yakni di Jabar Rahmah, Padang Arafah aka padang Mahsyar yang juga akan menjadi tempat pertemuan kita di akhir waktu nanti..

Tanah Arab adalah tempat tamadun manusia yang pertama yakni Tamaddun Mesopotamia di lembah Sg. Euprates dan Sg. Tigris di Iraq..

No comments:

Post a Comment

Salam ukhwah fillah.. harap sudilah follow